top of page

Jens Laugesen
HVAD SKAL DER SKE?
- at få ting til at ske er populært, effektivt og succesrettet. Men får vi undersøgt, om det faktisk er det, vi vil have til at ske?
Fremgangsmåde:
Man starter fra spørgsmål 1. og så kører man ellers frem. Svaret til spørgsmål 1. fortsætter med at være i fokus for undersøgelsen. Man kan dog vende tilbage til lige de spørgsmål som man har lyst til igen og igen. Måske har man brug for at nå frem til spørgsmål 20, måske har man ikke. At tillade improvisation og kreativitet er derfor vigtigt.
Formålet er større forståelse, mening og accept, ikke at få det til at ske, som man svarede til spørgmål 1.
Kommer det til at ske - fint nok. Det kunne jo være at det faktisk var en god ting at få til at ske. Men vigtigst er at bryde med rigiditet i ens tænkning, så man kan komme videre. Altså er det processen fremfor produktet, som er i centrum her.
1) Hvad vil du gerne have til at ske?
2) Hvad vil du ikke have til at ske?
3) Hvordan kan du minimere muligheden for at noget uønskeligt kommer til at ske?
4) Er du klar til at acceptere at det er umuligt at få til at ske med et knips med fingrene?
5) Er du klar til at acceptere at nogle ting aldrig kommer til at ske?
6) Er du klar til at yde et langt sejt træk og et til tider meget træls stykke arbejde for at få det til at ske?
7) Hvad er du villig til at give slip på for at få noget til at ske på den korte bane?
8) Hvis du vælger den korte bane hvad risikerer du mon så kommer til at ske på den lange bane?
9) Er du sikker på at du faktisk ønsker at det kommer til at ske?
10) Hvordan tror du at det kan komme til at ske for dig?
11) Hvordan tænker du at jeg/konsulenten kan hjælpe dig med at få det til at ske?
12) Hvad tænker du konkret du må byde ind med for at få det til at ske?
13) Hvad tænker du konkret jeg/konsulenten skal byde ind med for at få det til at ske for dig?
14) Hvor lang tid vil du sætte af til at få det til at ske?
15) Hvad er det værste der kan ske?
16) Hvad er det næstbedste der kan ske?
17) Hvordan vil du forholde dig hvis jeg/konsulenten klart melder ud at det du gerne vil have til at ske eller måden du vil nå det på er uetisk, forkert eller begge dele?
18) Satser du på at det er mennesket, mennesker og det muliges kunst, der må få de ting vi kan få til at ske, til at ske?
19) Hvis det ikke kommer til at ske eller går dårligt - hvad skal der så til for at du med god samvittighed vil kunne sige: "Sket er sket og jeg må lære af det og komme videre"?
20) Hvis det kommer til at ske, hvordan vil du så forholde dig til at det kom til at ske?
B) VI-tilgang
1) Hvad vil I gerne have til at ske?
2) Hvad vil I ikke have til at ske?
3) Hvordan kan I minimere muligheden for at noget uønskeligt kommer til at ske?
4) Er I klar til at acceptere at det øjensynligt er umuligt at få til at ske lige nu og her?
5) Er I klar til at acceptere at nogle ting aldrig kommer til at ske?
6) Er I klar til at yde et langt sejt træk og et til tider meget træls stykke arbejde for at få det til at ske?
7) Hvad er I villige til at give slip på for at få noget til at ske på den korte bane?
8) Hvis I vælger den korte bane hvad risikerer I mon så kommer til at ske på den lange bane?
9) Er I sikker på at I alle faktisk ønsker at det kommer til at ske?
9a) Er der plads i jeres Vi-fællesskab til at være enige om at være uenig?
10) Hvordan vil I forholde jer til jeg/konsulenten klart melder ud at det I gerne vil have til at ske eller måden I eller nogle vil nå det på er uacceptabel, forkert eller begge dele?
11) Hvordan tror I at det kan komme til at ske for jer?
12) Hvordan tænker I at jeg/konsulenten kan hjælpe jer med at få det til at ske?
13) Hvad tænker I konkret I må byde ind med for at få det til at ske?
14) Hvad tænker I konkret jeg/ konsulenten skal byde ind med for at få det til at ske for jer?
15) Hvor lang tid vil I eller jeres ledelse sætte af til at få det til at ske?
16) Hvad er det værste der kan ske?
17) Hvad er det næstbedste der kan ske?
18) Satser I på at det er mennesket, mennesker og det muliges kunst, der må få de ting vi kan få til at ske, til at ske?
19) Hvis det ikke kommer til at ske eller går dårligt - hvad skal der så til for at I med god samvittighed vil kunne sige: "Sket er sket og Vi må lære af det og komme videre"?
20) Hvis det kommer til at ske, hvordan vil I så forholde jer til at det kom til at ske?
A) Jeg-tilgang

bottom of page
