top of page

Alt er ikke muligt....men noget er!

UDSATTE BØRN OG UNGE

Udsatte børn
og unge har først
og fremmest
brug
for en ordentlig 
portion nærvær.
Men som alle børn
har de også brug
for opdragelse

 

Mature man and little boy make a wooden

For tyve år siden kaldte vi dem for sårbare og truede børn og unge i dag kalder vi dem for udsatte. Jeg tror i bund og grund at det er den samme gruppe væsner som for 100 år siden blev kaldt for svagelige, uterlige, umulige, vilde, hysteriske o.s.v.

Selvom der ser ud til at være stor sammenhæng imellem socio-økonomiske parametre og udsathed er det bestemt ikke det eneste som kan skabe mistrivsel i børn og unges liv. 

LÆRING 
- vi skal huske relationen
En klassisk læringsforståelse bygger på 3 elementer: 

Lærestoffet

Lærer

Elev

En læringsforståelse som inddrager respekten for en personlig dimension der skaber en 3-dimensional udvidelse af den klassiske didaktiske trekant. Relationen bliver det kontaktskabende element imellem de 3 ovenstående elementer. Kontakt er en platform som åbner op for en personlig og emotionel tilgang. Et følelsesmæssigt og dermed engagererende element er ofte det 4 krydderi som vi glemmer og gør at børn og unge mister interessen for at lære nyt.
3d billede.jpg
DOWNLOADS

Hvis interesse.... er her et par refleksionsmodeller som ser ud til at kunne hjælpe os med at øge refleksiviteten og dermed vores dømmekraft når vi forsøger at kvalificere vores pædagogiske tilgang til udsatte børn og unge i skoler og daginstitutioner

neww.png

Hver ting til sin tid

På den ene side

På den anden side

Kunsten bevæge sig imellem

Model:
2 forskellige sider
plus 4 forskellige perspektiver

3D trekant.jpeg

Relations-læringstrekant

Publikation
Dobbeltperspektiveret vejledning

- i forhold til de mest udsatte børn
Udgivet i Specialpædagogisk Tidsskrift                                                                                               
-tidsskrift for specialpædagogik og inklusion
nr. 4 2019 Årgang 39
Udgives af Danmarks Specialpædagogiske Forening og Danmarks Lærerforening. 
https://tidsskriftetspecialpaedagogik.dk/

bottom of page