top of page

Jens Laugesen



Alt er ikke muligt....men noget er!

For tyve år siden kaldte vi dem for sårbare og truede børn og unge i dag kalder vi dem for udsatte. Jeg tror i bund og grund at det er den samme gruppe væsner som for 100 år siden blev kaldt for svagelige, uterlige, umulige, vilde, hysteriske o.s.v.
Selvom der ser ud til at være stor sammenhæng imellem socio-økonomiske parametre og udsathed er det bestemt ikke det eneste som kan skabe mistrivsel i børn og unges liv.
LÆRING
- vi skal huske relationen
En klassisk læringsforståelse bygger på 3 elementer:
Lærestoffet
Lærer
Elev
En læringsforståelse som inddrager respekten for en personlig dimension der skaber en 3-dimensional udvidelse af den klassiske didaktiske trekant. Relationen bliver det kontaktskabende element imellem de 3 ovenstående elementer. Kontakt er en platform som åbner op for en personlig og emotionel tilgang. Et følelsesmæssigt og dermed engagererende element er ofte det 4 krydderi som vi glemmer og gør at børn og unge mister interessen for at lære nyt.

DOWNLOADS
Hvis interesse.... er her et par refleksionsmodeller som ser ud til at kunne hjælpe os med at øge refleksiviteten og dermed vores dømmekraft når vi forsøger at kvalificere vores pædagogiske tilgang til udsatte børn og unge i skoler og daginstitutioner

Hver ting til sin tid
På den ene side
På den anden side
Kunsten bevæge sig imellem
Model:
2 forskellige sider
plus 4 forskellige perspektiver
Relations-læringstrekant
Publikation
Dobbeltperspektiveret vejledning
- i forhold til de mest udsatte børn
Udgivet i Specialpædagogisk Tidsskrift
-tidsskrift for specialpædagogik og inklusion
nr. 4 2019 Årgang 39
Udgives af Danmarks Specialpædagogiske Forening og Danmarks Lærerforening.
https://tidsskriftetspecialpaedagogik.dk/
bottom of page